fredag 15 oktober 2010

Bakdag.


Tack Maja för ditt superba recept!
Nu har vi mackor till helgen.
Trots strålande sol är jag inne.
Snålblåst å kyla ute.
Passar på att baka lite.
Ett suveränt bröd som ni får recept till.
Vitt mjöl, jag vet onyttan.
Men med lite marmelad och en ostskiva.
Ren å sann njutnig.
Onyttan skiter jag i.
Livet är kort vänner.

Till Två stora bröd!
6 dl vatten, ljummet.
1 msk olja.
1 tsk salt.
50 g jäst.
16 dl vetemjöl.

Jag brukar ta bara 15 dl vetemjöl, 1 dl spar jag till utbakning.
Brukar hälla i allt i assistenten och köra degen sådär 5 minuter eller så.
Sen knådar jag lite extra på bakbordet.
Formar två bröd av degen.
OBS: Degen ska inte jäsa i bunken.
Men nu får bröden vila i 1 timme.
Sen gräddar man. 225 grader i 35 minuter.
Jag brukar skåra bröden innan gräddning.
Man kan pensla med vatten om man vill.

Just det här OM MAN VILL gillar jag.

Marmelad till och en god ost.
Lite kaffe i koppen.
En njutning.

Nån dag ska ni få recept på grovt bröd.
Recept från en annan god vän.

3 kommentarer:

  1. O, jag minns en gång för längesen... då bakade jag också. Gott :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Tar gärna en kopp te med en skiva gott hembakt bröd med ost och marmelad. Tack.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. låter härligt, kan nog bli en söndagsfrulle med dessa bröd. :) Kram Lotta / Ebba

    SvaraRadera